2. Förord
När
jag började mina undersökningar om Platons och hans
osynliga inverkan på samhället syftade jag mest till mig
själv och de föreställningar jag har, men också på hur
Platons idéer existerar ljudlöst i det moderna
samhället. De ideal och värderingar som vi tar för givet
och inte kan försvara eller förstå utan att först gå
till källan. För att se om vi kan försvara dem eller om
vi av lathet och vana accepterar läror som var
konstruerade av och för andra människor i en annan tid
och rum. Kan det vara så att vårt gemensamma ego står i
vägen för Platons egen sanning och inte kan acceptera
att det som vi tagit för givet i 1000 år skulle vara
felaktigt? För att kunna svara på hur Platon har
influerat oss tyckte jag att det är en bra idé att göra
sig införstådd med vilka idéer som platon hade. Jag
ämnar försöka lägga fram dessa idéer på ett enkelt sätt
så att vi lätt ska kunna se likheter mellan dem och och
de idéer som existerar i vår samtid.
Den
här mosaiken av frågor var förutsättningen för den här
uppsatsen, men som ofta när det gäller resor, i det här
fallet en studieresa, ändras de ursprungliga planerna
allt eftersom de yttre omständigheterna ändras. Nya
frågeställningar uppstår och ersätter i viss mån de
gamla.
Av de verk som tillskrivs Platon är Staten
den mest kända. Staten börjar med hur Sokrates och
Trasymakos inleder en het diskussion om rättrådigheten.
Den eldige Trasymakos kritiserar Sokrates för dennes
dåraktiga tal om rättrådigheten, som något gott i sig
självt och anser att de orättrådiga är lyckligare och
friare än de narrar som som går på den svårframkomliga
stig som rättrådigheten utgör. För att på ett
tillfredsställande sätt redogöra för hur rättrådigheten
är att föredra framför orättrådigheten vill Sokrates
först undersöka rättrådigheten i det stora (staten) för
att sedan knyta an till det lilla, dvs människan. Och så
börjar den resa som resulterar i Platons ideal-stat. Det
är en resa vars syfte inte är att försöka ändra
författningen i Aten till sin egna "överlägsna"
författning utan att vara ett rättesnöre för statens
reform och individens utveckling. Eftersom staten
behandlar frågor rörande människors relation till
varandra och till staten tyckte jag att det var en bra
idé att använda mig av just "staten" för att försöka så
långt det går få svar på mina frågor.
|
3.1 Början...
"-Tror du att jag är så galen, att jag vill
försöka raka ett lejon eller att vränga ord för
Trasymakos."
Sokrates blir något överraskad och förskräckt när
Trasymakos i omilda ordalag och i vredens gestalt gör
honom införstådd med att han borde passa sin tunga.
Trasymakos har försökt med sin mediokra dialektik att
förklara och försvara sina idéer om orättrådighetens
fröjder. Sokrates hade sin vana trogen tillämpat den
ordkonst som senare skulle få honom avrättad av sina
medborgare och som nu gjort Trasymakos så upprörd att
han mist all vett och sans. Sokrates som väl förstod
stundens allvar visade nu upp en ödmjuk sida och
förklarade att han inte menat att förolämpa Trasymakos
utan endast sökte sanningen, för att blidka Trasymakos
från Kalkedon som vid det här laget var stundom eld
stundom lågor började han förklara sig något mer
ingående än förut. Påhejad av sina vänner bröderna
Glavkon och Adeimantos, Aristons söner, och vissa andra
i sällskapet började så Sokrates en diskussion med
vilken han försökte bevisa rättrådighetens
förträfflighet. I diskussionens början vill Sokrates
först undersöka rättrådigheten i det stora dvs staten
för att sedan se likheterna med det lilla som då är
människan. |
3.2 De två världarna
"- ,att om
man tänker på vad som är sant eller inte sant, står
spegelbilden i samma förhållande till sitt original som
föreställningen eller meningen står till
insikten." - Sokrates -
"-Du må
således veta,att detta, som förlänar sanning åt
föremålen för vår kunskap och som ger åt den
kunskaps-sökande förmågan att finna kunskap, är det
godas idé. Den är grunden till insikt och sanning. Bägge
dessa två, insikten och sanningen, äro sköna; men du tar
ej fel, om du anser, att det goda är något annat och
skönare än dessa. Liksom det i den synliga världen är
rätt att anse ljuset och synen såsom liknande solen men
ej rätt att anse dem såsom sol, på samma sätt är det
även på det andra området riktigt att anse dessa båda,
vetandet och sanningen, såsom liknande det goda, men ej
riktigt att betrakta någon av dem såsom det goda självt;
utan det godas väsen bör sättas ännu högre" -
Sokrates -
Det
ovanstående är ett exempel på Platons indelning av
världen i två delar. Den ena är en sinnevärld fylld av
saker vi kan förnimma med hjälp av känsel, lukt, syn,
hörsel och smak. Den andra är en tankevärld som endast
kan förnimmas av "själen" dvs genom sitt förnuft och där
man genom sin dialektiska förmåga försöker komma fram
till sann kunskap om "det varande". Alltså endast med
hjälp av idéerna själva och utan att ta någonting ur
sinnevärlden till hjälp. I sinnevärlden är allt
förgängligt i kontrast till tankevärlden där allt är
evigt. Ett påstående som Platon låter Sokrates bevisa på
sid 418 i sin behandling av frågan "vilken är den högsta
belöning, som väntar rättrådigheten?".
"-,den
lägre delen , använder själen de förut nämnda föremålen
i sinnevärlden så som spegelbilder; den är nödgad att i
sitt sökande utgå från vissa givna förutsättningar, och
att istället för att gå upp till en översta princip
stiger den ned mot en slutsats. I den andra delen
däremot går den ut från en förutsättning och höjer sig
till en förutsättningslös begynnelse; och utan att som i
förra fallet använda bilder fullföljer den
undersökningen endast genom idéerna själva." -
Sokrates -
Platon såg förhållandet mellan sinnevärlden och
tankevärlden som liknande bildens förhållande till
objektet. Platon har en teori om det han kallar
efterbildande konst, där han anser att den inte har
någon plats i hans Ideal-stat då den endast avbildar
skuggan av sanningen och så leder människan bort från
sanningen och orsakar onödig förvirring. Enligt Platon
efterbildar konsten ett objekt, som i sin tur
efterbildar en idé. Detta förhållande leder till att
konsten är i tre led avlägsen sanningen, då sanningen är
i första led, objektet i andra och således avbildningen
av objektet, dvs målningen, i tredje led. Sokrates går
in i detalj om måleriet, poesin och tragedien i den
sjunde boken, på sidan 400, av "Staten".
Del 1
Sinnevärlden |
/ |
\
|
underdel
1:1 |
underdel
1:2 |
spegelbild
|
original |
(dunkel)
|
(klar) |
Platon anser att vi uppfattar ting med ögonen,
och idéer med tanken. Ting är osynliga för tanken men
synliga för ögat och tvärtom vad det gäller idéer att de
uppfattas med tanken men inte med ögonen .
Del 2
Tankevärlden |
/ |
\
|
underdel 2:1
|
underdel
2:2 |
föreställning
|
insikt |
(dunkel,
lägre) |
(klar,
högre) | |
3.3 Grottan
En
av Platons mest omtalade liknelser är den på nästa sida
illustrerade grottan. Med liknelsen om grottan försöker
Sokrates förklara relationen mellan okunnighet och
kunnighet, genom att jämföra okunnigheten med mörkret
längst in i grottan och insikten med ljuset som strömmar
från andra sidan. I sjunde boken på sidan 275 förklarar
"Sokrates" själva grottan mer ingående i detalj än vad
jag ämnar göra här. Men jag tänkte ändå förklara grottan
så gott jag kan. Här beskrivs hur människorna sedan
födseln är fjättrade längst in i grottan bundna på ett
sådant sätt att de är tvungna att se inåt grottan. Bakom
och snett ovan dem brinner en eld på avstånd. Mellan dem
och elden är ett liten vägg (litet skrank) uppförd,
längs väggen går människor bärandes på allt möjligt så
som verktyg, blommor etc. Det finns också objekt som
träd buskar statyer. De som sitter längst in i grottan
kan bara se skuggbilderna av människorna på andra sidan
skranket och likaså endast skuggbilderna av sig själva.
Eftersom de har varit fjättrade på detta sätt sedan
födseln känner de inte till något annat än skuggbilderna
och tror därför att det är skuggorna som är verkliga.
Det som människorna längst in i grottan tar för sant är
egentligen bara skuggan av sanningen. Om man då
berättade för en sådan människa att skuggorna som han
tagit för sanning i hela sitt liv, endast var skuggor så
skulle han ju inte tro på det, oavsett hur sant det
egentligen är. Den ibland dessa människor som är
snabbast och bäst på att tyda vad skuggbilderna gör och
kommer att göra anses ju naturligtvis av de andra som
den ljusaste och smartaste bland dem. Men den som vrider
på huvudet och går in i ljuset och då ser hur allt
verkligen förhåller sig (efter det att hans ögon vant
sig vid ljuset) och sedan går ned igen till de övriga
för att berätta för dem vad han sett och hur allt
egentligen hänger ihop, blir ju utskrattad därför att
han inte längre är särskilt bra på att tyda de
skuggbilder som de övriga tar för sanning, eftersom hans
ögon inte vant sig vid mörkret än.
Det borde stå
ganska klart att det Platon genom Sokrates ville ha sagt
är att de som lever inne i grottan lever i Sinnevärlden
och de som går omkring däruppe i ljuset lever i
tankevärlden. Att när man vänjer sig vid det ena
tillståndet insikten (ljuset) är man sämre på att
uppfatta hur saker ligger till i det motsatta
tillståndet i det här fallet (mörkret).
|
3.4 Kvinnan
Det
finns inte allt för många referenser till kvinnor i
"Staten" men de som finns måste nästan betraktas som
feministiska om man ser till kvinnors då rådande status
i Aten. Platon beskriver kvinnor som mäns likar i allt
utom i kroppslig styrka. När Sokrates behandlar frågan
om framstående mäns får visa känslor sägs det
att:
"- vi har
således full rätt att förkasta all gråt och veklagan
från framstående män. Dylikt får vi lämna åt kvinnorna
(dock ej åt alla - ej åt de verkligt dugande!) ävensom
åt fega män." - Sokrates -
Sokrates anser att kvinnor, likt de vallhundar
som är honor, mycket väl kan utföra det arbete som
hanarna utför om de bara får rätt uppfostran. Dvs samma
uppfostran som männen får genom musik och gymnastik.
Kvinnor bör efter att ha fått en likadan utbildning som
männen även dra ut i krig tillsammans med dem och träna
tillsammans med männen .han anför vidare att det inte
finns en enda syssla (förutom att föda barn) som endast
kan utföras av en kvinna lika lite som det finns sysslor
(förutom att avla barn) som endast kan utföras av
män.
"- Du
har rätt i, att mannen i stort sett har en avgjord
överlägsenhet över kvinnan. Men många kvinnor äro
emellertid i åtskilliga avseenden överlägsna åtskilliga
män." - Sokrates -
Sokrates kanske inte är helt rättvis i sina
åsikter om kvinnor men man kan nog lugnt säga att han
ligger ljusår före sina samtida kollegor vad det gäller
jämställdhet.
|
3.5 Rättrådigheten
Rättrådigheten i en stat ligger i att alla dess
medborgare sköter sin syssla och endast den syssla som
är ålagd just dem . I Platons stat är innevånarna
uppdelade i tre klasser, de Styrande vars uppgift det är
att styra staten, de krigande till vilkas uppgifter hör
att försvara staten, och de övriga som står för all
inkomst. Till de styrande bör bara de som är visa goda
och förnuftiga höra, till de krigande bara de som genom
sitt mod är värdiga att kalla sig väktare och till de
övriga de som bringa inkomster och har mindre av förnuft
och mod. De här klasserna är inte helt statiska på så
vis att man måste stanna i den klass där man föds utan
om man visar sig vara värdig, bör man upptagas i någon
av de högre klasserna allt efter sin egen begåvning.
Likaså om man tvärt om är född i en högre klass men inte
är värdig att tillhöra den bör man stiga ned till en
lägre.
Staten liksom människan är enligt Platon för att
vara fullständigt god beskaffad på så sätt att de fyra
Kardinal-dygderna:
Visheten
|
(de
styrande) |
Modet
|
(Krigar-klassen) |
Besinningen
|
(folket låter sig
styras, genomgående i
staten) |
Rättrådigheten
|
(de ovan nämnda gör
vad som är dem
ålagda) |
Finns representerade i själen eller i
stats-författningen. Hos den enskilda människan finns
det tre förmögenheter som motsvarar Statens klasser den
Styrande-klassen, krigar-klassen och stora massan. Den
rättrådige mannen bör låta sig styras av sitt förnuft.
Förnuftet bör i sin tur ta modet till hjälp för att
tvinga begäret att underkasta sig förnuftets styre. När
begäret låter sig styras, modet hjälper förnuftet och
förnuftet styr då råder besinningen över människan och
en sådan människa är god. På samma sätt som människan är
god är också staten det när de styrande bestämmer och
krigarna hjälper dem att styra över den stora massan, då
råder besinning i
staten. |
3.6 Platonisk Kärlek
Det
verkar nästan oansvarigt att skriva om platons idéer
utan att nämna den så kända Platoniska kärleken. Glavkon
och Sokrates talar om själen och hur den är beskaffad.
Sokrates gör då gällande att måttlös njutning inte är
bra för själen och eftersom både Sokrates och Glavkon är
överens om att den sinnliga kärleken är den mest
måttlösa av alla, kommer de fram till att den måttfulla
harmoniska kärleken är den enda sanna .
"- en
älskare och hans älskling, som älska varandra på ett
rätt sätt, få således ej närma sig eller ha beröring med
en dylik njutning."
- Sokrates
- |
4. Slutsats
Under resans gång har jag sett både tankar som är
förlegade idag men som var aktuella då och saker som
antagligen aldrig kommer att mista sin aktualitet.
Platons indelning av världen i en sinnevärld och en
tankevärld lever ju om inte annat kvar i den spillra av
kristendom som vi har kvar. Hans idéer om hur människans
inre såg ut, utvecklades senare av Freud till vad som
kom att heta jaget över-jaget och detet. Man kan nog
säga utan att överdriva att platon är en av de största
influenserna i västerländsk kultur. Vi tänker i
Platoniska tankegångar utan att själva märka det, han
har lämnat ett djupt avtryck i kristendomen och
inspirerat många andra stora tänkare. Jag har funnit att
många småsaker som jag inte har haft några
referenspunkter till innan och inte riktigt kunnat klä i
ord, verkar lite klarare efter att ha läst källan till
så många av västerlandets förutfattade
meningar. Fascistiska tendenser Jag har noterat
att i boken finns det väldigt mycket värderingar och
åsikter som, vid närmare eftertanke liknar mycket av det
onda som vi har sett under vårt århundrade. Platon visar
prov på värderingar som vi kan känna igen i de
värderingar som rådde i det Nazistiska Tyskland och det
Fascistiska Italien under andra världskriget, när han
börjar censurera bort delar ur de gamla skaldernas
texter för att de ska passa hans författning själv fick
jag associationer till bok-bränning och propaganda. Med
motiveringen att de var lögner, trots att de tidigare
under samtalet sagt att de måste tro de gamla skalderna
och traditionerna i "allt eller inget" då ingen nu
levande person hade sett eller visste något om gudarna
så strök Platon lite väl mycket ur poeternas oden.
Poeterna skulle förbjudas att spela sådant som ansågs
skada staten dvs. sådant som att gudarna inte var
fullkomligt goda eller att de hade svagheter. Sokrates
bevisar hur det vore en lögn att framställa gudarna på
innan nämnda sätt, på sidan 90 i andra boken av
Staten.
Medicin och vård borde inte slösas på dem som
inte blir friska snabbt eller på dem som på grund av sin
sjukdom lämnas oförmögna att utföra sitt arbete. Dessa
borde lämnas att dö, då deras liv kommer att bli
värdelöst för dem .
Trots att jag anser att Platon åstadkommit mycket
gott t.ex. vad det gäller rättrådigheten och det godas
idé så står jag ändå smärtsamt medveten om att ett
tillämpande av Platons ideal-stat vore förödande både
för människorna inom dess gränser likväl för de som står
utanför kanske beror det på det faktum att jag sett två
efterbildningar av den samma tillsammans stå för så
mycket lidande att jag antingen av erfarenhet vet bättre
än Platon, eller så var han inte lika klipsk i allting
han företog sig.
Källförteckning
Platons "staten"
I
svensk översättning av Claes Lindskog med kommentarer av
Holger Thesleff.
Bokförlag Nya Doxa, 1999.
Första upplaga, Albert Bonniers Förlag,
1922
och
"Platon och Akademien"
Av
Jean Brun, professor vid Dijons Universitet.
|
| |